Działa od maja 2016 roku. Inicjatorką i opiekunem koła jest pani profesor Grażyna Szewczyk.
Do koła należą uczennice i uczniowie liceum zainteresowani tematyką nauk społecznych i prawnych. Formą pracy jest udział w turniejach debat oksfordzkich organizowanych przez różne fundacje i stowarzyszenia na terenie kraju. Po zapoznaniu się z tezami turnieju, uczestnicy zaczynają wyszukiwanie materiałów następnie dokonują ich selekcji pod kątem przydatności do tez debaty. Przed turniejami przeprowadzamy próbne debaty w szkole w ramach spotkań pozalekcyjnych oraz wieczorami na teamsach.
Debaty uczą współpracy w grupie (tworzenie spójnej linii argumentacyjnej) , krytycyzmu w wyszukiwaniu informacji, podziału obowiązków wynikających z roli pełnionej w czteroosobowej drużynie. Konieczna jest praca zespołowa w tworzeniu linii argumentacyjnej. Przygotowują do wystąpień publicznych.
Uczestnicy zajęć o Kole Debat:
Dawid Tomczyk, absolwent Liceum, student Stosunków Międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie:
Debaty oksfordzkie w szkole średniej wspominam z niemałą dozą sentymentu. Nauczyły mnie przede wszystkim: pewności siebie podczas przemawiania, radzenia sobie ze stresem, analizy i szukania informacji oraz efektywnej pracy w zespole. Z perspektywy czasu mogę przyznać, że te zarwane nad artykułami noce, pisane naprędce kontrargumenty czy wyjaśnienia skomplikowanych zagadnień prawniczych, ekonomicznych czy politycznych wykształciły u mnie umiejętności, które stały się moimi atutami na studiach i w karierze zawodowej. Z całego serca polecam.
Krystian Kulasik, absolwent Liceum, student prawa na Uniwersytecie Warszawskim:
W Kole Debat Oksfordzkich w moim kochanym Koprze brałem czynny udział od pierwszej klasy. W skrócie mógłbym powiedzieć, że debaty nauczyły mnie myśleć. Krytycznie, obiektywnie, abstrakcyjnie i tak dalej… ale przede wszystkim: myśleć! Tutaj nauczyłem się przyswajać informacje w taki sposób, by je rzeczywiście rozumieć i móc się nimi swobodnie posługiwać, łączyć z innymi faktami. Wcześniej nie potrafiłem tak skutecznie zagłębić się w żaden temat, nie docierałem do tego poziomu „głębokości”. Poza tym debaty nauczyły mnie selekcjonować informacje i wydobywać te istotne oraz wartościowe. Tutaj też nauczyłem się polemiki oraz konstruowania logicznych myśli i wypowiedzi. Już się nie zdarza, że nie mam czym podeprzeć swoich twierdzeń. Co najważniejsze, stale ćwiczyliśmy nasze umiejętności miękkie, których treningu nikt nie przewidział w podstawie programowej żadnego przedmiotu (a na pewnie nie na tym poziomie).
Kinga Miłoch, maturzystka 2022 r.:
Najbardziej przydatnymi umiejętnościami są praca pod presją oraz efektywna praca w grupie, podział w niej obowiązków.
Ilustracja: Freepik.com