9.06 odbyła się historyczna gra terenowa „Śladami historii Żydów będzińskich”-ukoronowanie naszego projektu w ramach współpracy ze Szkołą Dialogu. Celem tej inicjatywy było przypomnienie, że Będzin to miasto pełne żydowskiej kultury, symboliki, wspomnień, dialogu. Warto dodać, że kiedyś Polacy i Żydzi zamieszkujący ten region potrafili wspólnie działać i tworzyć czerpiąc od siebie wzajemnie wzbogacając tym samym swoje kultury.
Uczniowie z klasy IC byli pomysłodawcami i realizatorami tego wydarzenia w formie gry terenowej, która polegała na dotarciu do 7 miejsc na terenie naszego miasta w dowolnej kolejności: Cmentarz Żydowski, Szpital Żydowski, Pomnik Będzińskiej Synagogi, Dawny Rynek, Ruiny Domu Rutki Laskie, Brama Cukermana, Cafe Jerozolima. Nasi goście musieli wykonywać przeróżne zagadki i zadania w wyznaczonych miejscach i zdobywać tam punkty. Uczniowi I LO sami przygotowali opisy i zdjęcia miejsc kultury żydowskiej, następnie prezentowali je i opowiadali o nich przybyłym drużynom.
Szczególne podziękowania dla: naszej absolwentki Pani Karolina Jakoweńko i Pana Piotra Jakoweńko za pomoc w realizacji projektu, udostępnienie pięknie odrestaurowanego pomnika kultury żydowskiej- Bramy Cukermana, wsparcie merytoryczne w projekcie oraz nieocenioną pomoc w jego realizacji.
Pana Adama Szydłowskiego, przyjaciela I LO, który zaprosił nas w podróż w czasie i udostępnił na potrzeby projektu Cafe Jerozolima – galerię, muzeum, kawiarnię. Czarujące i klimatyczne miejsce przedwojennego miasta.
Szkół Podstawowych z terenu Będzina:
Szkoły Podstawowej nr 8 im. Jana Pawła II wraz z opiekunką Panią Dominiką Kowalik- Surmą.
Szkoły Podstawowej nr 9 im. Noblistów Polskich wraz z opiekunem Panem Krzysztofem Wątor
Szkoły Podstawowej nr 2 im. Króla Kazimierza Wielkiego wraz z opiekunem Panem Szymonem Bednarczykiem.
Uczniów klasy IIIC z ILO, którzy spacerowali z nami, towarzyszyli nam i wspierali swoich młodszych kolegów i koleżanki w zabawie. Szczególne podziękowania dla Ismeny Ostrouch, uczennicy z klasy IIIC, która jest pasjonatką kultury żydowskiej i przygotowała dla nas ciekawą prezentację na temat nietypowych miejsc kultury żydowskiej w Polsce.
Nauczycieli wspierających projekt na terenie I LO: Pani Grażyny Szewczyk, Pana Dariusza Majchrzaka Pani Ilony Boroń, Pani Beaty Będkowskiej- Czapli, Pani Katarzyny Latos, którzy wspierali naszą młodzież w przeróżnych działaniach przed oraz w trakcie trwania gry terenowej.
Trenerów Szkoły Dialogu z Forum Dialogu: Pani Kasi i Pana Antka za inspiracje, konstruktywne uwagi i nieocenione wsparcie.
Oraz moich wychowanków, KLASY IC, która zaangażowała się, przygotowała oraz przedstawiła cały projekt w formie gry terenowej. Dzięki Wam, ta nietypowa lekcja historii, przeplatana zadaniami z wykorzystaniem różnych umiejętności nabrała zupełnie nowych barw. Pokazaliście, że uczyć możemy się na różne sposoby, również w terenie……
Daliście radę😊
Dorota Cembrzyńska